torsdag 29 april 2010

Vallöften

Då ska vi se om vi kan få ihop något vettigt.
Vi börja med träningen, har tränat fotboll två gånger denna veckan och det känns ändå hyfsat i kroppen. Igår blev jag väl mest uppsnurrad av smältarn i spelet men jag fick ju bra träning samtidigt.
Nu i helgen så har vi i JIF två hemmamatcher först på fredag så möter A-laget Älghults IF och sen på söndag så möter reserv laget Vissefjärda. På söndag blev jag uttagen i truppen sen får vi väl se om man får någon speltid. Kul ska det bli att vara med från början på säsongen igen, var ju några år sen sist.

Var hos optikern igår och han tyckte inte alls att jag behövde glasögon, blev ju lite frågande då jag själv anser att jag har stora problem med synen. Jag har ju bland annat provat en kompis glasögon och det var en jäkla skillnad. Så det får nog bli besök hos en annan optiker innan jag går med på att jag inte behöver glasögon.

Imorgon ska vi eventuellt in till Växjö men jag vet inte riktigt om det behövs nu för vi har ju hittat en barnvagn som vi kommer att beställa över nätet. Men det är klart jag behöver ju förbi mc affären och shoppa lite, vet dock inte riktigt om det blir kläder eller hjälm ännu.

Tankade bilen idag och räknade på vad den dragit så här första veckan i vår ägo. Enligt bilens färddator så har den dragit 0,85 milen. Men när jag räknade efter tankningen idag så blev det 0,77 milen så det var ju en positiv överraskning. Det är ju även en helt okej förbrukning för en så stor bil.

Tänkte avsluta med något som aldrig kommer att intressera mig nämligen politik. Det är ju valår som ni vet och vallöftena duggar tätt. Så igår på väg hem från optikern så var Mona Sahlin på radion och pratade om att höja bensinskatten med 49 öre litern för att vi måste börja använda mer miljövänligare alternativ. Visst det håller jag med Mona helt om problemet är bara att jag inte kan förstå vad det är för ett alternativ hon vill att jag ska använda?
För inte kan det vara diesel för de bilarna har ju någon form av straffskatt på sig redan.
E85 kan ju inte heller vara ett alternativ då detta knappast är miljövänligt att varken framställa eller att transportera hit till Sverige.
Så vad finns kvar? Jo elbilen men varifrån ska el till alla elbilar komma då? Vi hade ju inte ens el så det räckte till hushållen i vintras och kärnkraften ville Mona också gå ifrån så nya kärnkraftverk var inget alternativ. Så då ska vi väl köpa in el från andra länder som producera el med kolkraft och den är ju känd för att vara miljövänlig…inte.

Kan väl nämna det som politiker bruka tala om nämligen kollektivtrafiken, finns inte en buss som går över länsgränsen. Jag skulle få åka buss till Lessebo om jag har tur men förmodligen till Växjö för att sen ta tåg till Emmaboda för att avsluta med en cykeltur till fabriken. Det funkade inte ens att åka kollektivt när jag bodde i samma kommun som fabriken ligger i.
Jo det hade funkat om man jobbat dagtid, men nu är jag en vanlig industriarbetare och de flesta av oss jobbar skift i någon form.

Så snälla Mona tala om för mig vad jag ska använda för att du ska bli nöjd.

Ja jag vet att Mona även lovade att höja reseavdragen så att jag inte förlorar så mycket på just jobb resorna.

Inga kommentarer: